Zachęcamy do zapoznania się z informacjami,

które mogą ułatwić Państwu przygotowania przed podróżą ￿

Touroperatorzy oferują bogaty wybór wczasów i wycieczek do miejsc cieszących się ogromną popularnością wśród turystów, również rozszerzają swoje oferty o nowe kierunki…

Kierując się różnorodnymi potrzebami klientów organizatorzy proponują:

  • kameralne hotele w urokliwych miejscach na wakacyjny relaks,
  • hotele z bogatą infrastrukturą i animacjami dla rodzin z dziećmi,
  • obiekty z różnorodną ofertą wypoczynku dla aktywnych
  • ekskluzywne hotele na urlop w wielkim stylu

W biurze pomożemy w wyborze oferty najlepiej dostosowanej do Państwa oczekiwań, doradzimy standard hotelu i opcji wyżywienia – serdecznie zapraszamy

  • PLANOWANIE WYJAZDUtouroperatorzy oferują różne możliwości spędzenia urlopu:
  • Wypoczynek – stacjonarne wczasy 1-2 tygodniowe. Wykupione świadczenia obejmują: noclegi, wyżywienie zgodnie z ofertą, przelot samolotem lub przejazd autokarem, transfery,

opiekę rezydenta i ubezpieczenie.

  • Wycieczka objazdowa – czas trwania zależy od programu, w programie takiej imprezy jest zazwyczaj zwiedzanie zabytków, jak i inne atrakcje turystyczne. W ramach wykupionych świadczeń biuro zapewnia noclegi i wyżywienie zgodnie z ofertą, przelot, transfery i następnie przejazd autokarem lub autokar na całej trasie wycieczki, ubezpieczenie. W każdej wycieczce jest zapewniona opieka pilota. Bilety wstępu do zwiedzanych obiektów najczęściej są dodatkowo płatne u pilota.
  • Zwiedzanie + wypoczywanie jest to impreza turystyczna łącząca formułę wycieczki objazdowej z krótszym lub dłuższym wypoczynkiem w wybranym hotelu.
  • Aktywny wypoczynek – propozycje dla osób chcących aktywnie spędzić swój urlop. W programach takich imprez są atrakcje jak np. nurkowanie, windsurfing, wycieczki rowerowe, trekking, rajdy off-road czy zajęcia fitness. Wykupione świadczenia obejmują: noclegi, wyżywienie zgodnie z ofertą, przelot/przejazd autokarem, transfery, opiekę pilota, ew. sprzęt sportowy przewidziany programem, ubezpieczenie.
  • City break – to zazwyczaj 4- 5-dniowe imprezy samolotowe. Program obejmuje zwiedzanie popularnych stolic Europy. To alternatywa dla osób, które nie mogą pozwolić sobie na dłuższy urlop. Wykupione świadczenia obejmują: noclegi i wyżywienie zgodnie z ofertą, przelot, transfery, opiekę pilota, ubezpieczenie.
  • Rejs wycieczkowy – urlop na statku. Zakwaterowanie w kabinach na statku, gdzie do dyspozycji gości są restauracje, bary, baseny, tarasy słoneczne, kasyno, siłownia, pole do minigolfa itp. Wykupione świadczenia obejmują: noclegi i wyżywienie zgodnie z ofertą, transfery według programu, program turystyczny, opiekę pilota, ubezpieczenie.

CZAS TRWANIA IMPREZY TURYSTYCZNEJ

W programach wycieczek podane są daty od wyjazdu/wylotu do przyjazdu/przylotu. Całkowity czas trwania imprezy turystycznej obejmuje dzień wyjazdu/wylotu oraz dzień powrotu, czyli również dni przeznaczone na podróż. Podróż autokarem lub samolotem to też czas trwania imprezy turystycznej.

KATEGORYZACJA HOTELI

Kategoryzacja hoteli w poszczególnych krajach nie różni się od siebie, jednak standard świadczonych usług może być różny w zależności od destynacji. Używana jest kategoryzacja hoteli od najlepszych hoteli luksusowych (5* i Deluxe), przez dobre (4*), średnie (3*) do oferujących skromne warunki (2*).

Kategoria HV (Holiday Village – tzw. wioska wakacyjna) to kompleksy hotelowe o charakterze klubowym, złożone z jedno- i dwupiętrowych budynków usytuowanych na rozległym terenie.

KLASYFIKACJA POKOI – wyjaśnienie pojęć:

DBL – pokój dwuosobowy – standardowy pokój hotelowy dla dwóch osób dorosłych. Posiada łóżko małżeńskie lub dwa pojedyncze łóżka.

SGL – pokój jednoosobowy – standardowy pokój hotelowy dla jednej osoby dorosłej. W hotelach liczba pokoi jednoosobowych jest ograniczona, często jest to standardowy pokój dwuosobowy do pojedynczego wykorzystania (stąd duże dopłaty)

DBL+CH – pokój dwuosobowy z dostawką – w dwuosobowym pokoju standardowym może być zakwaterowana dodatkowa osoba, wtedy przewidziana jest dla niej tzw. dostawka – tapczan, sofa, łóżko rozkładane lub łóżko standardowe pojedyncze. Wyposażenie pokoju standardowego pozostanie na niezmienionym poziomie, za wyjątkiem dodatkowych kompletów pościeli i ręczników.

Pokój rodzinny / apartament / studio – składa się z jednego dużego pokoju lub dwóch sypialni połączonych drzwiami lub sypialni i salonu połączonych drzwiami (w salonie sofa lub komplet wypoczynkowy). Pomieszczenie może być wyposażone także w aneks kuchenny.

Pokoje typu Superior – pokój najczęściej o większym metrażu niż pokój standardowy. Wyposażenie o standardzie wyższym niż w pokoju standardowym.

WYŻYWIENIEwyjaśnienie pojęć:

Ilość gwarantowanych ofertą posiłków jest zazwyczaj równa ilości zakupionych noclegów. W zależności od oferty różny jest rodzaj wyżywienia:

OB – Only Bed – tylko zakwaterowanie, brak wyżywienia. W apartamentach i studiach posiadających aneks kuchenny zazwyczaj nie ma wyżywienia, turyści sami przygotowują sobie posiłki.

BB – Bed and Breakfast – zakwaterowanie i śniadanie. Pojęcie śniadania możemy tłumaczyć jako śniadanie kontynentalne – jest to porcja pieczywa, masło, dżem, ewentualnie miód, kawa, herbata, sok (napoje przy śniadaniu są wliczone w cenę) lub bufet szwedzki – potrawy wystawione są na ladach, nakłada się je samodzielnie, można dowolnie komponować składniki posiłku.

HB – Half Board – zakwaterowanie oraz śniadania i obiadokolacje (napoje do obiadokolacji są dodatkowo płatne).

FB – Full Board – zakwaterowanie oraz trzy posiłki: śniadania, obiady i kolacje (napoje do obiadu i kolacji są dodatkowo płatne).

All inclusive – ”wszystko w cenie” – trzy posiłki główne: śniadania, obiady i kolacje oraz przekąski i napoje bez ograniczeń. Posiłki i przekąski serwowane są w określonych przez hotel miejscach i godzinach. Szczegółowe godziny posiłków podaje rezydent pierwszego dnia pobytu . Wyżywienie All inclusive w różnych ofertach może występować w wersji okrojonej – tzw. All inclusive soft / All inclusive light lub w wersji rozszerzonej – tzw. All inclusive Ultra / All inclusive Royal.

W każdym kraju są inne zwyczaje żywieniowe. Generalnie podaje się potrawy kuchni międzynarodowej wzbogaconej miejscowymi specjałami. Standard wyżywienia uzależniony jest od kategorii hotelu.

  • PRZED WYJAZDEM

DOKUMENTY

  • Paszport / dowód osobisty – jest obowiązkowym dokumentem, który obywatel Polski powinien posiadać wyjeżdżając poza granice państwa. Każdy wybierający się w podróż powinien zadbać o to, by mieć aktualny dokument tożsamości. Paszport ze zdjęciem wymagany jest także dla dzieci i niemowląt.

W krajach Unii Europejskiej obywatele polscy nie potrzebują wizy ani paszportu – wystarczy dowód osobisty. We wszystkich pozostałych krajach świata potrzebne są paszporty (z reguły ważne co najmniej 6 miesięcy od daty powrotu z wyjazdu).

! W razie utracenia dokumentu tożsamości za granicą należy zgłosić się do najbliższego konsulatu lub ambasady RP na terytorium kraju pobytu. Urzędnicy konsularni zobowiązani są do udzielenia wszelkiej pomocy (łącznie z pomocą finansową i prawną) wszystkim obywatelom RP. W przypadku braku polskiej placówki, taką rolę pełnią placówki dyplomatyczne państw Unii Europejskiej.

W przypadku zorganizowanego wypoczynku najpierw należy skontaktować się z miejscowym przedstawicielem touroperatora (rezydentem, opiekunem grupy) który udzieli wszelkich potrzebnych informacji i pomoże skontaktować się z odpowiednią placówką dyplomatyczną RP.

  • Wiza – w przypadku podróży do kraju, w którym jest wymagana.

Szczegółowe informacje dotyczące dokumentów uprawniających do wjazdu do danego kraju znajdują się na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP: http://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/wizy/

  • Dokumenty podróży – dokumenty potwierdzające rezerwację wykupionych świadczeń (umowa touroperatora, voucher lub bilet; wydrukowany bilet elektroniczny, ewentualnie kod lub numer biletu elektronicznego).

WALUTY / ŚRODKI PŁATNICZE

Euro obowiązuje w większości krajów Unii Europejskiej . W krajach członkowskich UE, które nie są objęte wspólną walutą obowiązują dotychczasowe waluty narodowe, które można wymieniać jeszcze przed wyjazdem w polskich bankach i kantorach.

Waluty krajów pozaeuropejskich są niedostępne w Polsce. Lepiej zabrać ze sobą dolary amerykańskie lub euro, które można wymienić w miejscowych bankach, kantorach oraz na granicy.

Polskie karty płatnicze (należące do międzynarodowych systemów) są honorowane w większości krajów.

UBEZPIECZENIE

Ubezpieczenie zawierane przez touroperatorów na rzecz uczestników imprezy turystycznej ma charakter standardowy i podstawowy. Pakiety ubezpieczenia zawarte w cenie imprezy turystycznej mogą się różnic w zależności od touroperatora, jednak standardowe ubezpieczenie zazwyczaj obejmuje:

KL – koszty leczenia – ubezpieczenie zapewnia zwrot wydatków powstałych z tytułu m.in: badań lekarskich przy nagłych zachorowaniach, zakupu lekarstw i środków opatrunkowych, transportu ubezpieczonego, pobytu w szpitalu, podróży osoby towarzyszącej, powrotu do kraju. Ubezpieczenie nie obejmuje m.in.: chorób psychicznych, chronicznych, wenerycznych, AIDS, zdarzeń będących następstwem przestępstwa lub po spożyciu alkoholu, zażycia narkotyków, nagłych zachorowań i nieszczęśliwych wypadków związanych ze sportami motorowymi i powietrznymi. Ubezpieczenie nie pokrywa kosztów w przypadku zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku jeśli powstały w wyniku umyślnego działania uczestnika lub działań wojennych.

NNW – następstwa nieszczęśliwych wypadków – ubezpieczenie obejmuje podstawowe świadczenia na wypadek trwałego uszczerbku na zdrowiu lub na wypadek śmierci.

W razie potrzeby ubezpieczenie można rozszerzyć wykupując dodatkowe pakiety:

BP – bagaż podróżny – ubezpieczenie obejmuje zniszczenie, uszkodzenie lub zaginięcie rzeczy przeznaczonych do osobistego użytku ubezpieczonego. Ubezpieczenie nie obejmuje szkód wyrządzonych celowo przez uczestnika lub przez osoby, za które ponosi on odpowiedzialność. Ubezpieczenie nie obejmuje szkód polegających wyłącznie na uszkodzeniu lub zniszczeniu pojemników bagażu (walizka, torba, plecak). Ubezpieczeniu nie podlegają m.in. pieniądze w gotówce, papiery wartościowe, karty płatnicze, dzieła sztuki, biżuteria, sprzęt profesjonalny, komputerowy, audio-video, fotograficzny i sportowy.

CP – choroby przewlekłe – obejmuje koszty leczenia wraz z następstwami chorób przewlekłych i nowotworowych. Za chorobę przewlekłą uważa się choroby długotrwałe leczone w sposób stały lub okresowy. Ubezpieczenie nie obejmuje chorób będących następstwem wad wrodzonych, depresji lub zaburzeń psychicznych.

KR – koszty ratownictwa – obejmuje koszty ratownictwa związane z uprawianiem turystyki kwalifikowanej, tj. formy wypoczynku połączone z rekreacją i amatorskim uprawianiem sportu.

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji – ubezpieczenie to pozwala odzyskać do 100% kosztów rezygnacji z imprezy turystycznej jeśli wynika ona z przyczyn losowych niezależnych od uczestnika. Ubezpieczyciel zwraca klientowi koszty poniesione w związku z rezygnacją, jeśli wynika ona z następujących powodów: nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie, śmierć uczestnika, osoby towarzyszącej w wyjeździe albo osoby bliskiej, poważna szkoda w ich mieniu powstała w wyniku działania ognia i innych zdarzeń losowych lub będąca następstwem kradzieży z włamaniem powodująca konieczność wykonania przez uczestnika, osobę bliską lub współuczestnika podróży czynności prawnych i administracyjnych. Każdy taki przypadek powinien być odpowiednio udokumentowany (raport z policji, zaświadczenie od niezależnego lekarza, itp.).

BAGAŻ – przelot samolotem

  • Bagaż zabierany w podróż samolotem musi spełniać warunki ustalane przez linie lotnicze. Wagę, rozmiar i liczbę bagażu każdy przewoźnik reguluje indywidualnie. Dopuszczalne limity bagażu podręcznego oraz rejestrowanego podane są w regulaminach linii lotniczych.
  • Zawartość bagażu trzeba zabezpieczyć przed ewentualnym zniszczeniem, a sam bagaż (torbę, walizkę, plecak) oznaczyć danymi teleadresowymi za pomocą naklejki czy przywieszki.
  • Wszystkie przedmioty wartościowe (pieniądze, dokumenty, sprzęt fotograficzny, komputer, biżuterię) oraz lekarstwa należy przewozić w bagażu podręcznym, który zabiera się na pokład samolotu.
  • Przepisy dotyczące przewozu różnego rodzaju przedmiotów różnią się w zależności od linii lotniczych oraz kraju, do jakiego się udajemy.  Wykaz rzeczy, które mogą lub nie mogą być zabierane z bagażem osobistym można również znaleźć na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.  
  • W bagażu podręcznym nie wolno przewozić przedmiotów zakazanych w ruchu samolotowym takich jak np. środki łatwopalne, substancje toksyczne oraz płyny w opakowaniach o pojemności przekraczającej 100 ml.
  • Bagaż niestandardowy: przewóz rowerów, desek surfingowych, sprzętu do nurkowania stanowi bagaż ponadwymiarowy i musi być zgłoszony organizatorowi przy rezerwacji. Obowiązuje wtedy dodatkowa opłata zgodnie z taryfą linii lotniczych. Usługa przewozu bagażu ponadwymiarowego nie jest gwarantowana i może zdarzyć się, że uprzednio potwierdzona przez linię lotniczą może zostać odrzucona w przypadku pełnego wyważenia luków bagażowych.
  • Wózki dziecięce typu ”parasolka” przewozi się jako bagaż podręczny.

BAGAŻ – przejazd autokarem

W przewozie autokarowym ilość bagażu ograniczona jest do jednej walizki lub torby podróżnej (max. 20kg.) oraz niedużego bagażu podręcznego. W przypadku imprez narciarskich dodatkowo para nart i butów lub deska snowboardowa na osobę. W autokarze nie ma możliwości dopłat za nadbagaż – w takim przypadku obsługa odmówi zabrania dodatkowej walizki czy torby. Zawartość płynów w bagażu nie podlega żadnym restrykcjom i ograniczeniom. Bagaże oddawane do luku powinny być oznaczone w sposób umożliwiający właścicielowi ich łatwe rozpoznanie.

  • W PODRÓŻY

ZBIÓRKA – wyjazd autokarem

Ze względu na konieczność planowej i terminowej realizacji programu należy bezwzględnie przestrzegać podanych godzin i miejsc zbiórek. Organizator nie ma obowiązku czekania na spóźnionego uczestnika .O ile uczestnik nie zgłosi się punktualnie na miejsce zbiórki najprawdopodobniej nie zostanie zabrany na imprezę turystyczną, a ewentualne dołączenie do grupy w trakcie imprezy będzie wymagało od uczestnika poniesienia kosztów dojazdu na miejsce spotkania z grupą, we własnym zakresie.

PRZELOT

Klienci touroperatorów zwykle podróżują czarterowymi liniami lotniczymi. Na dzień przed rozpoczęciem imprezy turystycznej należy potwierdzić godziny odlotu u organizatora wypoczynku lub za pośrednictwem agenta. Godziny lotów są ogólnodostępne i na bieżąco aktualizowane na stronach internetowych touroperatorów w zakładkach ”rozkład lotów”. Godziny przelotu ustalane są przez przewoźnika w porozumieniu z Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Mogą one ulec zmianie w stosunku do rozkładu lotów zawartego na umowie. Wszystkie firmy przewozowe starają się przestrzegać podanych rozkładów lotów, czasem jednak nie da się uniknąć opóźnień. Przyczyny mogą być różne: niekorzystne warunki pogodowe, wzmożony ruch lotniczy, prace konserwacyjne czy usterki techniczne. Zawsze najważniejsze jest bezpieczeństwo pasażerów. Do zmian godzin odlotów może dojść nawet na kilka godzin przed planowanym rozkładem. W przypadku zaistnienia jakichkolwiek zmian klienci są zawsze niezwłocznie informowani.

ODPRAWA NA LOTNISKU

Na lotnisko zwykle należy przybyć co najmniej 2 godziny przed planowaną godziną wylotu.

Odprawa biletowo-bagażowa krok po kroku

  • Na lotnisku należy odszukać odpowiednie stanowisko odprawy biletowo-bagażowej dla swojego lotu – tzw. stanowisko check-in. Numer stanowiska podany jest na tablicy odlotów, informacji udziela także punkt informacji lotniskowej, ulokowany zazwyczaj w pobliżu stanowisk odpraw.
  • Należy przygotować dokumenty – paszport lub dowód osobisty, oraz numer rezerwacji lub bilet.
  • Przy stanowisku odprawy podróżny jest poproszony o dokumenty oraz nadaje bagaż rejestrowany, który zostanie zważony i odprawiony do luku samolotu.
  • Po sprawdzeniu dokumentów i nadaniu bagażu podróżny otrzymuje kartę pokładową, uprawniającą do wejścia na pokład samolotu.
  • Po odprawie biletowo-bagażowej należy udać się do odpowiedniego wejścia do bramek, gdzie każdy pasażer przechodzi  kontrolę bezpieczeństwa.
  • Po zakończeniu kontroli bezpieczeństwa jesteśmy w strefie wolnocłowej gdzie można dokonać zakupów, następnie można przejść do odpowiedniej bramki – tzw. gate, skąd wchodzi się na pokład samolotu. Godzina wejścia na pokład samolotu – tzw. boarding jest wskazana na karcie pokładowej. W odpowiednim czasie personel lotniska poinformuje także o gotowości przyjęcia pasażerów na pokład samolotu.

ZAOKRĘTOWANIE

Zaokrętowanie rozpoczyna się zwykle na ok. 4 godziny przed rozpoczęciem rejsu – dokładna godzina zawsze jest podana na bilecie. Na godzinę przed wypłynięciem statku zamykane są bramki check-in. Przed wejściem na statek obsługa odbiera bagaż i dostarcza go do kabiny klienta. Należy pamiętać o czytelnym wypełnieniu naklejki bagażowej. Serwis bagażowy wliczony jest zazwyczaj w cenę biletu.

TRANSFER do/z hotelu

Na lotnisku przylotowym na klientów czeka przedstawiciel organizatora. Przekazuje informacje dotyczące miejsca postoju i numeru autokaru, busa lub taksówki, którymi klienci są przewożeni do hoteli. Autokary, którymi wykonywane są transfery przystosowane są do przewozu gości wraz z ich bagażem standardowym. W przypadku przewozu sprzętu sportowego typu deski surfingowe, sprzęt nurkowy, kitesurfing, klienci muszą u organizatora dopłacić za dodatkowy transfer dla sprzętu sportowego.

Przed lub podczas transferu przedstawiciel organizatora udziela informacji dotyczących spotkania informacyjnego, przekazuje materiały zawierające informacje o kraju pobytu i wycieczkach fakultatywnych. Przedstawiciel organizatora nie zawsze towarzyszy w podróży do/z hotelu ani nie kwaterują gości w hotelach.

  • W MIEJSCU REALIZACJI IMPREZY TURYSTYCZNEJ

DOBA HOTELOWA

W większości krajów doba hotelowa rozpoczyna się o godzinie 14:00, a kończy w godzinach 10:00 – 12:00.

Nawet w przypadku późnego wylotu pokoje należy opuścić maks. do godziny 12:00. Hotele zazwyczaj oferują możliwość pozostawienia bagażu w specjalnie do tego celu wyznaczonym miejscu. W miarę dostępności miejsc można dodatkowo w recepcji hotelu opłacić przedłużenie pobytu do momentu transferu na lotnisko (koszt uzgadnia recepcja hotelu). Po zakończeniu ostatniej doby hotelowej, nawet

jeśli klienci przebywają na terenie obiektu, nie są uprawnieni do korzystania z restauracji, barów i innych udogodnień.

PRZEPISY HOTELOWE

Zasady korzystania z udogodnień hotelowych ustalane są przez hotele. Należą do nich np. godziny spożywania posiłków, dostęp do basenów, leżaków, jak również pobieranie dodatkowych opłat za świadczenia nieuwzględnione w cenie zakwaterowania (opłata za sejf, klimatyzację, lodówkę itd.).

PRZEDSTAWICIELE ORGANIZATORA

Rezydent to przedstawiciel organizatora, który pozostaje do dyspozycji klientów przez cały czas ich urlopu. Rezydent przez cały sezon przebywa w miejscu wyjazdu, odpowiada za techniczną organizację pobytu, wita klientów na lotnisku, przekazuje informacje dotyczące miejsca postoju i numeru autokaru, busa lub taksówki, którymi klienci są przewożeni do hoteli. Rezydent organizuje spotkanie informacyjne, na którym prezentuje kraj, w którym wypoczywają turyści, opowiada o lokalnych atrakcjach, odpowiada na pytania, rezerwuje wycieczki fakultatywne. Z rezydentem można się spotkać w czasie dyżurów hotelowych. W razie potrzeby w nagłym przypadku można skontaktować się z nim również telefonicznie. Dni i godziny dyżurów w hotelu oraz numer telefonu rezydenta podane są na tablicy informacyjnej i w informatorze touroperatora, znajdującym się w pobliżu recepcji hotelowej.

Pilot sprawuje opiekę nad uczestnikami imprezy turystycznej w zakresie niezbędnym do realizacji wyjazdu, czuwa nad sposobem wykonywania na ich rzecz usług, przekazuje podstawowe informacje dotyczące odwiedzanego kraju i miejsca, wskazuje lokalne atrakcje, przyjmuje zgłoszenia dotyczące uchybień.

Przewodnik posiada uprawnienia do wykonywania swojego zawodu wydane przez właściwe organy kraju, na terenie którego pracuje. Przewodnik oprowadza turystów po określonym obszarze lub obiektach muzealnych, przekazuje informacje o historii, kulturze czy geografii danego regionu.

WYCIECZKI FAKULTATYWNE – dodatkowe wycieczki kupowane na miejscu u rezydenta

W czasie pobytu klienci mogą korzystać z oferty wycieczek fakultatywnych. Mogą to być wycieczki autokarowe, rejsy czy wycieczki piesze. Opisy takich wycieczek wraz z cenami znajdują się w opisach ofert. Wszystkie wycieczki organizowane są przez miejscowych partnerów touroperatora i odbywają się pod warunkiem zebrania się minimalnej liczby uczestników. Rezydent lub pilot pośredniczy przy zawieraniu umowy z zagranicznym biurem. Wycieczki fakultatywne są płatne na miejscu.

FOTOGRAFOWANIE I FILMOWANIE

Najlepszą pamiątką z podróży są zdjęcia, należy jednak pamiętać o zakazie fotografowania obiektów wojskowych, policyjnych i placówek dyplomatycznych. Fotografując miejscowych mieszkańców warto zapytać ich o zgodę. Dotyczy to również fotografowania obchodów świąt religijnych. W niektórych muzeach nie wolno używać aparatów ani kamer do filmowania obiektów lub należy uiścić opłatę za taką możliwość.

NAPIWKI

Zostawianie napiwków w krajach, których mieszkańcy utrzymują się z turystyki to niemal tradycja. Niepisanym zwyczajem jest dodatkowe wynagrodzenie miejscowych przewodników, bagażowych, obsługi sprzątającej, kelnerów czy kierowców drobnymi napiwkami. Napiwek zależy od dobrej woli klienta i jakości usługi, a jego wartość jest uznaniowa. W restauracji napiwek wynosi zazwyczaj 10% wartości rachunku.

Życzymy udanego wypoczynku,

i miłych wspomnień z podróży…

aaaa